Maskinreparationer med mjuka värden

Artikel från Enterprise Magazine

SMEAB – Svets och Maskinservice utför reparationer och maskinservice med stor erfarenhet och kunskap där mjuka värden står högt i fokus. Företaget har sedan starten 2004 växt och fortsätter ständigt att växa.

– Jag tror att anledningen till vår tillväxt är jag hela tiden varit öppen för att verkligen försöka lösa det kunderna efterfrågat. Dessutom har jag kompetent personal som kompletterar varandra oerhört bra och som grupp är vi väldigt bra på att lösa problem, vilket är en stor styrka, säger Benny Karlsson.

SMEAB – Svets och Maskinservice som ligger i småländska Emmaboda har inte bara många ben att stå på, de utför också alla tjänster med stort kundfokus. Mestadels ägnar de sig åt hydraulik, svetsning, reparation av tyngre maskiner och däck, med fokus på skogsmaskiner men även andra maskiner.  De har två fullt utrustade servicebilar som gör att de kan ta sig ut till företagen och reparera på plats hos kund.

– Jag har två helt självgående killar som kör bilarna och det fungerar till hundra procent och det uppskattas verkligen av kunderna att vi kan reparera på plats. Vi jobbar dessutom väldigt brett med en stor erfarenhet och kunskap, vilket man ofta får nytta av när man stöter på problem. Ibland ringer det kunder med mindre problem och då hjälper vi dem med råd för att de själva ska kunna försöka lösa problemet själv, istället för att det ska skickas ut en bil vilket blir dyrare för kunden, säger Benny Karlsson som är vd för företaget.

Benny berättar att de också har ett stort kontaktnät där de samarbetar med lokala företag och här är man alltid måna om att hjälpa varandra.

– Det är omöjligt att kunna allt och då är det oerhört bra att ha ett kontaktnät. På så vis kan man få hjälp och lösa mycket mer än om man snöar in sig på sitt och inte vill utvecklas.

När kunderna får större problem med sina maskiner rekommenderar Benny att de kommer in med maskinen till SMEAB:s lokaler, där all kunskap finns tillgänglig under samma tak.

– Det blir svårt att skicka ut fem olika killar till kunden, vilket kan behövas om det är komplicerade problem och på så sätt är det bättre att vi kan jobba med reparationen här i vår verkstad.

När Benny startade SMEAB för 16 år sedan tog han snabbt in en anställd och har sedan dess anställt en ny vartannat år, vilket idag har resulterat i att åtta arbetar i företaget.

Under 2011 blev han erbjuden att köpa en större lokal, vilket gjorde att han kunde fortsätta växa.

Till en början reparerade Benny kranar, vilket än idag är en av företagets inriktningar. Under åren har företaget utökats med alla de tjänster som de tillhandahåller och de är inte rädda för att ta sig an nya uppdrag.

– Vi är väldigt flexibla och tar på oss nya utmaningar hela tiden och ser till att kundernas behov tillgodoses. Det dyker ständigt upp nya kunder då vi har ett bra rykte som säger att vi kan fixa det mesta.

Uppdragen är både stora och små för företaget och Benny berättar att de för en tid sedan hjälpte en matvarubutik att byta ut alla kylanläggningar. 

– Vi tog som vanligt, när vi får en förfrågan, på oss uppdraget och löste all problematik. Kunden blev oerhört nöjd över att  de endast behövde ringa ett samtal för att lösa all logistik. Jag ser att det är mycket värt för kunden att få en smidig hantering.

SMEAB tar oftast på sig uppdrag som längst cirka sex mil från kontoret, ur en ekonomiskt synpunkt för kunden, men det händer att de tar på sig uppdrag som är längre bort.

Företag inom jordbruk, bygg och skog är alla stora kunder för SMEAB utför även service av Zetor-traktorer.

– Vi säljer några traktorer varje år och har även skapat en samarbete med Lantmännen maskin där vi servar deras traktorer. Även om det är ett annat märke på de traktorerna är mitt motto att det spelar ingen roll vem som lagar vad, huvudsaken är att maskinerna rullar och alla är nöjda och glada, avslutar Benny.

Skribent: Jenny Olsson
Enterprise Magazine